Video’s hoeven helemaal niet kort te zijn | Byline
1131
post-template-default,single,single-post,postid-1131,single-format-gallery,qode-core-1.2.1,suprema-ver-2.2,,qodef-smooth-page-transitions,qodef-grid-1300,qodef-blog-installed,qodef-header-standard,qodef-sticky-header-on-scroll-down-up,qodef-default-mobile-header,qodef-sticky-up-mobile-header,qodef-dropdown-default,qodef-header-style-on-scroll,mob-menu-slideout,wpb-js-composer js-comp-ver-8.0.1,vc_responsive

Video’s hoeven helemaal niet kort te zijn

Video’s hoeven helemaal niet kort te zijn

video-header-v2

Het idee dat een video kort moet zijn, is een voorbeeld van oud YouTube-denken. Volgens videomaker Matthijs Voordenberg geldt dat louter voor bedrijfsfilms die niemand echt wil zien.

‘Weet je de kijker te boeien, dan maakt de lengte niet uit. Je ziet een stijgende lijn in het uitkijken van long form video. YouTube wordt meer een substituut voor tv. Kids kijken al de hele dag YouTube, en geen tv. Die leeftijd schuift langzaam op, waardoor de aard van YouTube verandert.’


Voordenberg’s betoog wordt vanuit een ander perspectief ondersteund door search-specialist Brian Dean. Op zijn blog Backlinko schrijft hij dat een video minstens vijf minuten moet duren. ‘Net als tekstartikelen krijgen ook video’s van een langere duur een hogere rangschikking in zoekresultaten van zowel YouTube als Google search.’

How-to en series

Dat video’s langer ‘mogen’ geldt (nog) niet voor de meeste sociale platforms als Snapchat, Instagram, Twitter en Facebook. Gedeelde video moet snel scoren. Voordenberg: ‘Een YouTube-video is totaal anders dan een Facebook-video. Op Facebook gaat het erom of je video gedeeld wordt. YouTube moet het veel meer hebben van het zoeken. Zoekoptimalisatie weegt daar dus zwaar. Uitgevers weten vaak prima op welke woorden ze gevonden willen worden. Maak dan als adverteerder ook eens een video over die thema’s.’

Een format dat veel kijkers trekt is de how to-video in het genre: ‘Hoe plak ik een band?’ Om een succes te maken van een YouTube-kanaal, dus om abonnees te werven, zijn series erg belangrijk. Als video 1 veel publiek trekt dat beklijft, dan zal dat waarschijnlijk ook gelden voor video 2. Kies daarbij een vaste, eigen vorm voor de herkenbaarheid, adviseert Voordenberg. Publiceer ook op vaste tijdstippen. ‘Ik werk nu voor een bedrijf in de hifi-markt aan een video “Hoe plaats ik mijn speakers?” Onze stelregel is: zeg aan het eind “in de volgende video leer je….” Of: “subscribe en blijf op de hoogte”. Combinatie van snel gevonden content en series zorgt voor succes.’

Lees het hele verhaal over succes met online video in RethinkingMedia Magazine